Jak założyć firmę krok po kroku – krótki poradnik

poradnik jak założyć firmę?

Planujesz rozpocząć działalność gospodarczą, ale nie wiesz jak założyć firmę? Przeczytaj ten krótki poradnik, w którym wyjaśnione są podstawowe kroki, które musisz poczynić, aby stać własnym szefem!

Krok 1 Rejestracja działalności gospodarczej

Obecnie, żeby prowadzić własny biznes – jednoosobową działalność gospodarczą, nie trzeba nawet rejestrować jej w CEIDG . To spore ułatwienie dla przedsiębiorców, którzy mogą sprawdzić swoje siły i założyć biznes „na próbę”.

Kiedy zatem nie trzeba oficjalnie rejestrować firmy? Są dwa kryteria: przychody z prowadzonej działalności nie mogą przekraczać w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia i nie można prowadzić żadnej innej działalności gospodarczej w okresie ostatnich 60 miesięcy. Przywilejów wynikających z nierejestrowanej działalności gospodarczej jest kilka. Oprócz już wspomnianego braku konieczności zgłaszania jej w ewidencji przedsiębiorców (CEIDG), nie trzeba także powiadamiać o fakcie prowadzenia własnej firmy Urzędu Skarbowego ani GUS-u.

W innym okolicznościach niż wymienione, start biznesu należy oficjalnie zgłosić. Jak zarejestrować firmę, w tym przypadku jednoosobową działalność gospodarczą? Należy wypełnić formularz CEIDG-1. Można wykonać ten krok online lub złożyć wniosek osobiście w urzędzie gminy lub miasta. Rejestracja jest darmowa.

Kiedy ten etap przebiegł pomyślnie, następnym krokiem jest zdobycie numerów NIP oraz REGON. Posiadanie numeru NIP jest ważne ze względów podatkowych. Jeżeli w momencie zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej przyszły przedsiębiorca nie posiadał NIP-u, zostanie on nadany po rejestracji. Z kolei numer REGON jest konieczny w kontaktach z urzędem skarbowym czy ZUS-em.

Krok 2 Pierwsza „wizyta” w ZUS-ie

Rozpoczęcie działalności gospodarczej oznacza, że przedsiębiorca staje się równocześnie płatnikiem składek do ZUS-u. Ma 7 dni od daty rejestracji firmy, by zgłosić się do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego. Musi również pamiętać o obowiązku, jakim jest regularne opłacanie składek do 10. dnia każdego miesiąca.

Krok 3 Wybór formy opodatkowania działalności

Już podczas wypełniania wniosku CEIDG-1 o założenie własnej działalności przedsiębiorca musi zdecydować, jaką formę opodatkowania wybrać. To ważny krok, bo wybór ten może mieć duże znaczenie dla sytuacji finansowej i prosperowania firmy.

Do wyboru są następujące opcje: opodatkowanie na zasadach ogólnych – opodatkowanie dochodu stawką 17% oraz podatek liniowy – w tym wypadku wartość podatku jest stała i wynosi 19%. Jest to największa zaleta tej formy opodatkowania – niezależnie od tego, jakie dochody przynosi jednoosobowa działalność gospodarcza, stawka podatku będzie zawsze taka sama.

Co ważne, zarówno przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jak i podatku liniowym, jeżeli przedsiębiorca nie osiągnie żadnego przychodu, nie płaci również podatku.

Kolejna możliwość to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – przy tej formie opodatkowania przedsiębiorca płaci podatek jedynie od przychodu, którego nie można pomniejszyć o poniesione koszty uzyskania przychodu.

Zakładając działalność, może również wybrać kartę podatkową – przy tej formie płacony podatek nie wynika bezpośrednio z osiąganego dochodu. Wysokość stawek karty podatkowej jest ustalana indywidualnie z naczelnikiem Urzędu Skarbowego i zależy od wielu czynników, m.in. od rodzaju oferowanych usług czy produktów.

Krok 4 Założenie rachunku firmowego w banku

Startując z własną działalnością, warto od razu pomyśleć o założeniu konta firmowego, choć w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej nie jest to koniecznie.

Warto jednak zadbać o rozdzielenie finansów osobistych od służbowych. To nawyk dobrego przedsiębiorcy. Taki porządek w kwestiach związanych z pieniędzmi nie tylko ułatwia prowadzenie firmy, ale też daje wyraźny wgląd w kondycję finansową biznesu, dzięki czemu łatwiej można zorientować się, jakie są miesięczne dochody z działalności i ile kosztuje jej prowadzenie.

Jeśli nasza firma kupuje lub sprzedaje jakieś produkty czy usługi za granicą, to bardzo przydatny okaże się także rachunek walutowy. Warto również otworzyć konto w kantorze internetowym, ponieważ bankowe kursy przewalutowań zwykle nie są najkorzystniejsze.

Ważne jest także, aby zadbać o wiarygodność, w czym może pomóc m.in. wyrobienie pieczątki firmy. Posiadanie pieczęci firmowej w tym przypadku jest nawet ważniejsze niż konto firmowe. Jest ona potrzebna do wystawiania różnego rodzaju dokumentów, podpisywania wniosków, umów czy zeznań podatkowych.

Chociaż bardzo często banki czy poszczególne urzędy wymagają pieczątki, warto wiedzieć, że nie ma przepisów nakazujących przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą jej posiadanie. Nie ma też wytycznych, które mówiłyby o tym, jak ma ona wyglądać, ale ważne, żeby znalazły się na niej dane pozwalające zidentyfikować biznes, np. nazwa i adres firmy, NIP, telefon, e-mail, pozostałe dane kontaktowe.

  • Wiadomości

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Terminal płatniczy i „ukryte” koszty, na które należy zwrócić uwagę

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Na rynku terminali płatniczych jest wielu operatorów, którzy oferują indywidualne warunki handlowe, zaś ich przedstawiciele handlowi mogą stosować różne sztuczki i techniki, aby zaprezentować swoją ofertę w jak najlepszym świetle, zaś niewygodne kwestie przemilczeć.   Zdaję sobie sprawę, że dla osoby spoza branży porównanie poszczególnych ofert to nie lada wyzwanie, ale pomogę Ci w tym i wskażę obszary, na które należy zwrócić uwagę, aby nie popełnić kosztownych błędów.  Uważaj przede wszystkim na... ⛔️ Czas na jaki jest podpisywana umowa. Stara zasada: nie wiesz co będzie za rok, zwłaszcza w tak dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, więc nie podpisuj długoterminowych kontraktów, bo zapłacisz kary finansowe za wcześniejsze zerwanie umowy ⛔️ jeśli będziesz potrzebował nagle zakończyć współpracę. 

  • Obowiązkowy terminal płatniczy. Od kiedy i dla kogo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Wprowadzenie „obowiązku” posiadania terminala płatniczego wzbudza niemałe emocje i przyczynia się do burzliwych dyskusji w mediach społecznościowych. W komentarzach można spotkać się z obrońcami walczącymi o demokrację i prawa wolności, wygłaszającymi hasła „tylko gotówka”. A jak to jest naprawdę, czy każda firma w Polsce musi posiadać terminal płatniczy? Otóż, nie! Najpierw należy zweryfikować obowiązek posiadania kasa fiskalnej ze swoim księgowym. Jeżeli firma ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących to dopiero wtedy musi zadecydować, w jaki sposób spełni obowiązek udostępniania płatności bezgotówkowych, co nie jest jednoznaczne z wymogiem posiadania nowego terminala płatniczego. Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnienia zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego Zerknijmy do dokumentów prawnych, mianowicie do Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców a konkretnie do artykułu 19a, który to ten obowiązek reguluje.

  • Otworzyłeś firmę i potrzebujesz nowy terminal płatniczy?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Na wstępie gratuluję Ci rozpoczęcia działalność gospodarczej i życzę powodzenia w rozwoju własnego biznesu. Przed Tobą wiele wyzwań, natomiast w tym wpisie skupię się na kwestii związanej z wyborem terminala płatniczego i podzielę się kilkoma wskazówkami, które uchronią Cię przed popełnieniem kosztownych błędów. Jeśli nie lubisz czytać to zadzwoń na numer 534 001 002 i omówimy dostępne możliwości. Szczegółowe informacje o mnie oraz dane kontaktowe znajdziesz na stronie dot. oferty na terminal płatniczy. Zanim wybierzesz terminal i dostawcę to odpowiedz na kilka pytań Jaki obrót na terminalu przewidujesz w pierwszym roku prowadzenia działalności? Trudne pytanie, natomiast musisz założyć ile będziesz przyjmować płatności kartą od klientów a ile gotówką. Późnej wyjaśnię dlaczego to ważne.

  • Ile kosztuje terminal płatniczy? Opłaty za dzierżawę terminala, prowizje…

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Koszty zawsze wywołują emocje i różnie na nie reagujemy. Wśród przedsiębiorców znajdą się świadomi przedstawiciele, którzy wiedzą, że za jakość trzeba zapłacić i nie ma nic za darmo; jak i tacy, którzy uważają, że terminale płatnicze powinny być bezpłatne przez cały okres współpracy.  Tego typu oczekiwania miałyby racje bytu, gdyby urządzenia, serwis gwarancyjny, systemy rozliczeniowe, serwery, pracownicy i dziesiątki niezbędnych zasobów nic nie kosztowały.  Niestety rzeczywistość jest zgoła odmienna. Zatem, czy reklamy z hasłami „terminal płatniczy za 0 zł” wprowadzają w błąd? Przecież nie ma nic za darmo! Za chwilę odpowiem na to pytanie, napiszę również kilka słów o programie PWOB i na końcu przedstawię koszty związane z użytkowaniem terminala płatniczego, na które składają się zasadniczo 3 kategorie: koszty dzierżawy terminala, prowizje od transakcji, dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów.

  • Gdzie Polacy chcą płacić bezgotówkowo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Polacy coraz częściej korzystają z płatności bezgotówkowych, ale wciąż są miejsca, gdzie konsumenci nie mają możliwości wyboru metody płatności. Według najnowszych wyników badania Maison & Partners dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, respondentom najbardziej brakuje możliwości płacenia kartą lub telefonem na pobliskich bazarkach (46%). Jako punkty, gdzie nie można zapłacić bezgotówkowo respondenci wskazują także na usługi krawieckie (30%), usługi szewskie (28%), kościół (28%) oraz warsztaty samochodowe (26%). Wiele osób ma również poczucie, że często nie mają możliwości dokonania płatności na stoiskach podczas imprez plenerowych (39%) oraz podczas akcji organizowanych przez organizacje charytatywne (31%). 

  • Aktywność terminali w programie Polska Bezgotówkowa wzrasta

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Fundacja Polska Bezgotówkowa kończy kolejny rok działalności z dalszym wzrostem aktywności terminali płatniczych w ramach prowadzonego Programu Polska Bezgotówkowa. Na przestrzeni minionego roku Fundacja odnotowała znaczący wzrost w liczbie zrealizowanych transakcji, których tylko w 2023 r. było blisko pół miliarda. Do końca grudnia 2023 r. do Programu Polska Bezgotówkowa dołączyło blisko 460 tys. podmiotów, w których łącznie zainstalowano ponad 610 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych. Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie, zrealizowano od początku trwania Programu blisko 1,8 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 110 mld zł. Wśród mikroprzedsiębiorców największy przyrost liczbowy i procentowy urządzeń odnotowano w branży kosmetycznej (+13,3%), a najwyższy wzrost transakcyjny rok do roku (+31,9%) osiągnęły branże związane z ochroną zdrowia. Pod względem wzrostu liczby transakcji w ostatnim roku wyróżniły się: branża edukacyjna (+28,3%) oraz usługowa (+25,4%).