Freelancer. Wady i zalety wolnego zawodu.

Elastyczność, możliwość decydowania o swoim czasie i doboru zleceń czy praca w domu, to największe zalety przejścia „na swoje” wskazywane przez freelancerów w badaniu EY „Contingent Workforce Study”. Mimo, iż większość ankietowanych samozatrudnionych deklaruje zarobki do 2 tys. złotych, a tylko 14,5 proc zarabia od 2 do 3 tysięcy, freelancerów przybywa na wsiach i w małych miastach, co świadczy o rosnącej popularności pracy w tym trybie [1].

W wielu przypadkach decyzję o porzuceniu etatu determinuje rynek, a nie sam pracownik. Jak wynika z badania EY „Contingent Workforce Study”, 55 proc. firm postrzega niższy koszt zatrudnienia jako główny powód korzystania z pracowników tymczasowych, zaś 42 proc. ankietowanych menedżerów wskazuje na rolę sezonowości – takie rozwiązanie pozwala odpowiadać im na wahania w poziomie zapotrzebowania na pracowników w zależności od ich zapotrzebowania. Oczywiście, rynek pracy jest częściowo determinowany prawem popytu i podaży, dlatego w przypadku lepszej sytuacji pracownika, bądź jego głębokiej specjalizacji, freelancer może sobie pozwolić na decydowanie w sprawie podejmowanych zleceń. Niestety, jest to jedynie wierzchołek góry lodowej. Jak wynika z badania Useme najwięcej osób (2/3 ankietowanych) zarabia do 2 tys. zł miesięcznie netto, a 14,5 proc. freelancerów pomiędzy 2 a 3 tys. zł.

- Na pytania czy praca „na freelansie” się opłaca, zawsze odpowiadam – to zależy. Początki są trudne, bo trzeba nie tylko nauczyć się wyceniać swoją pracę, ale także określić model biznesowy i dopasować ofertę do klientów. To wymaga czasu, wyczucia i ciągłego doskonalenia. Pracuję tak już ponad 3 lata i przez ten czas nabrałam doświadczenia, które zaowocowało projektami i stałymi współpracami, które dają mi dużą satysfakcję pod względem wyzwań zawodowych i wyników finansowych - copywriterka i freelancerka, właścicielka firmy Copy for Corpo.

Najpopularniejszymi sektorami usług w tej formie pracy dalej okazują się kolejno: copywriting i social media (24 proc.), projektowanie graficzne (22,7 proc.) czy programowanie (20,8 proc.).

Kiedy coś kupujesz, nie płacisz za to pieniędzmi. Płacisz godzinami swojego życia, które poświęciłeś, by na to zarobić - Jose Mujica, były prezydent Urugwaju, krótko definiuje współczesny kapitalizm. Ile czasu poświęcają freelancerzy na pracę? Ponad połowa (59,3 proc.) poświęca pracy od 4 do 10 i więcej godzin dziennie, zaś co czwarty (23,7 proc.) nie decyduje się na żaden urlop organizując co najwyżej weekendowe wypady. Skoro praca bez etatu wiąże się z tyloma wyrzeczeniami, dlaczego coraz więcej (chociaż wciąż niewiele w stosunku do liczby pracujących ogółem) ludzi decyduje się na nią? Ankietowani biorący udział w badaniu EY „Contingent Workforce Study” jako główne zalety wskazywali przede wszystkim elastyczność (80 proc. badanych), możliwość decydowania o swoim czasie i zleceniach (49 proc.), możliwość pracy z domu (33 proc.).

- Z pewnością możliwość decydowania o tym, jakie zlecenia się realizuje oraz kiedy się to robi, jest dużą zaletą. Każdy freelancer musi jednak bezwzględnie przestrzegać terminów i dbać o profesjonalny wizerunek. Praca w domu może być wadą dla osób, które mają problem z organizacją obowiązków i samodyscypliną. Niektórzy, by się zmobilizować potrzebują zmienić środowisko, wyjść do biura i spotkać się z innymi - mówi Agata Adamczewska.

Mając na uwadze wszystkie odcienie pracy freelancera, przed podjęciem decyzji o porzuceniu etatu, warto gruntownie wybadać sytuację gospodarczą.

- Osoby, które dopiero rozważają pracę na własny rachunek powinny spojrzeć na rynek i otoczenie bardzo szeroko. Warto odpowiedzieć sobie na pytania: kto jest naszą konkurencją i co nas wyróżnia na jej tle, kim jest nasz klient, czego szuka. To wszystko pozwoli na przygotowanie strategii. W przypadku pojawienia się pytań, na które nie potrafimy odpowiedzieć, warto pytać osób, które podjęły już tę decyzję – mówi Marta Bloch, Project Manager Idea Hub. – Praca freelancera to ekscytujące wyzwanie, a strefy coworkingowe, takie jak Idea Hub, gdzie odbywają się warsztaty i spotkania networkingowe, których tematyka porusza kwestie interesujące zarówno dla początkujących przedsiębiorców, jak i dla tych z większym doświadczeniem, stanowią platformę wymiany wzajemnych doświadczeń.

Zawód freelancera zdecydowanie nie jest dla każdego. Wymaga m.in. determinacji i dyscypliny, jednocześnie jak wynika z badań firmy Regus zwiększając satysfakcję z pracy (74 proc. ankietowanych). Przed podjęciem decyzji o działalności na własny rachunek warto zastanowić się czego oczekujemy od swojego miejsca pracy i czy ta forma nam to zagwarantuje. Dodatkowo, przed podjęciem radykalnych kroków warto zasięgnąć opinii innych i w miarę możliwości połączyć obie formy pracy, by ostatecznie podjąć najlepszą decyzję dla siebie.

[1] Badanie przeprowadzone przez Useme, Polski Freelancer 2017

  • Wiadomości

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Czy przedsiębiorcy boją się zmieniać operatorów terminali płatniczych?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Odpowiadając jednym słowem na tytułowe pytanie (bazując na moim dotychczasowym doświadczeniu biznesowym) mogę stwierdzić, że: tak! Przedsiębiorcy raczej niechętnie zmieniają partnerów biznesowych, w tym dostawców terminali płatniczych.  Obawa przed zmianą nie dotyczy tylko właścicieli firm, to powszechnie występujące uczucie, które może obejmować różne sfery życia, takie jak biznes, praca, relacje czy sytuacje osobiste. Ludzie często odczuwają niepokój lub strach wobec nieznanych sytuacji, ponieważ zmiana może być trudna do przewidzenia i wymagać dostosowania się do nowych warunków. Jednakże zmiana może być również postrzegana jako szansa na rozwój i nowe możliwości. Te podejście jest bliższe przedsiębiorcom, którzy na co dzień muszą zmagać się z niepewnym jutrem a mimo to poszukują innowacji; aczkolwiek nie brak konserwatystów, którzy próbują utrzymać status quo i pozostać w sferze komfortu. 

  • Aktywność terminali w programie Polska Bezgotówkowa wzrasta

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Fundacja Polska Bezgotówkowa kończy kolejny rok działalności z dalszym wzrostem aktywności terminali płatniczych w ramach prowadzonego Programu Polska Bezgotówkowa. Na przestrzeni minionego roku Fundacja odnotowała znaczący wzrost w liczbie zrealizowanych transakcji, których tylko w 2023 r. było blisko pół miliarda. Do końca grudnia 2023 r. do Programu Polska Bezgotówkowa dołączyło blisko 460 tys. podmiotów, w których łącznie zainstalowano ponad 610 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych. Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie, zrealizowano od początku trwania Programu blisko 1,8 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 110 mld zł. Wśród mikroprzedsiębiorców największy przyrost liczbowy i procentowy urządzeń odnotowano w branży kosmetycznej (+13,3%), a najwyższy wzrost transakcyjny rok do roku (+31,9%) osiągnęły branże związane z ochroną zdrowia. Pod względem wzrostu liczby transakcji w ostatnim roku wyróżniły się: branża edukacyjna (+28,3%) oraz usługowa (+25,4%).

  • Gdzie Polacy chcą płacić bezgotówkowo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Polacy coraz częściej korzystają z płatności bezgotówkowych, ale wciąż są miejsca, gdzie konsumenci nie mają możliwości wyboru metody płatności. Według najnowszych wyników badania Maison & Partners dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, respondentom najbardziej brakuje możliwości płacenia kartą lub telefonem na pobliskich bazarkach (46%). Jako punkty, gdzie nie można zapłacić bezgotówkowo respondenci wskazują także na usługi krawieckie (30%), usługi szewskie (28%), kościół (28%) oraz warsztaty samochodowe (26%). Wiele osób ma również poczucie, że często nie mają możliwości dokonania płatności na stoiskach podczas imprez plenerowych (39%) oraz podczas akcji organizowanych przez organizacje charytatywne (31%). 

  • Terminal płatniczy i „ukryte” koszty, na które należy zwrócić uwagę

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Na rynku terminali płatniczych jest wielu operatorów, którzy oferują indywidualne warunki handlowe, zaś ich przedstawiciele handlowi mogą stosować różne sztuczki i techniki, aby zaprezentować swoją ofertę w jak najlepszym świetle, zaś niewygodne kwestie przemilczeć.   Zdaję sobie sprawę, że dla osoby spoza branży porównanie poszczególnych ofert to nie lada wyzwanie, ale pomogę Ci w tym i wskażę obszary, na które należy zwrócić uwagę, aby nie popełnić kosztownych błędów.  Uważaj przede wszystkim na... ⛔️ Czas na jaki jest podpisywana umowa. Stara zasada: nie wiesz co będzie za rok, zwłaszcza w tak dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, więc nie podpisuj długoterminowych kontraktów, bo zapłacisz kary finansowe za wcześniejsze zerwanie umowy ⛔️ jeśli będziesz potrzebował nagle zakończyć współpracę. 

  • Własny terminal płatniczy bez abonamentu czy najem urządzenia od operatora?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Niejeden przedsiębiorca zastanawia się, czy kupić terminal płatniczy na własność, aby nie płacić miesięcznego abonamentu lub kompleksowo skorzystać z usług operatora płatności bezgotówkowych i postawić na dzierżawę. Firmy sprzedające urządzenia będą zachwalać opcję z własnym terminalem, zaś przedstawiciele operatora płatności bezgotówkowych będą wskazywać na najem.  Kogo zatem słuchać? Na szczęście nie musimy wsłuchiwać się w głosy perswazji i argumenty sprzedażowe, tylko można policzyć, które rozwiązanie będzie najlepsze. 

  • Otworzyłeś firmę i potrzebujesz nowy terminal płatniczy?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Na wstępie gratuluję Ci rozpoczęcia działalność gospodarczej i życzę powodzenia w rozwoju własnego biznesu. Przed Tobą wiele wyzwań, natomiast w tym wpisie skupię się na kwestii związanej z wyborem terminala płatniczego i podzielę się kilkoma wskazówkami, które uchronią Cię przed popełnieniem kosztownych błędów. Jeśli nie lubisz czytać to zadzwoń na numer 534 001 002 i omówimy dostępne możliwości. Szczegółowe informacje o mnie oraz dane kontaktowe znajdziesz na stronie dot. oferty na terminal płatniczy. Zanim wybierzesz terminal i dostawcę to odpowiedz na kilka pytań Jaki obrót na terminalu przewidujesz w pierwszym roku prowadzenia działalności? Trudne pytanie, natomiast musisz założyć ile będziesz przyjmować płatności kartą od klientów a ile gotówką. Późnej wyjaśnię dlaczego to ważne.