Big Data w retailu

Zakaz handlu w niedzielę zaostrza rywalizację między sprzedawcami. Tym bardziej, że według prognoz opracowanych przez Euromonitor International, w efekcie tych zmian z handlowej mapy Polski może zniknąć nawet 3 400 placówek. Szansą na utrzymanie się na dynamicznie zmieniającym się rynku jest budowanie trwałych relacji z klientami. Jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu jest analiza danych transakcyjnych i odpowiednie zarządzanie Big Data.

Powszechny dostęp do Internetu oraz przeniesienie wielu aktywności do sieci przyniosły niespotykaną dotąd ilość informacji o klientach i ich upodobaniach. Jednak według danych opracowanych przez EETimes, aż 80 proc. z nich pozostaje nieustrukturyzowanych, a tym samym niezagospodarowanych przez branżę. Szansą na ich wykorzystanie jest kompleksowa analiza i strukturyzacja do poziomu Big Data, które już dziś stanowią istotny element rozwiązań stosowanych w handlu.

Big Data w retailu

Informacje pochodzące m.in. ze smartfonów, wyposażonych w technologię GPS, aplikacji zakupowych i mediów społecznościowych oraz te, pozyskane bezpośrednio z punktów sprzedaży (jak np. mimika, reakcja na poszczególne produkty i sposób ich ekspozycji, oświetlenie czy zapach, a także obsługę) po odpowiednim opracowaniu stanowią wartościowy i miarodajny materiał, wspierający decyzyjność w zakresie funkcjonowaniu sklepu. Dzięki nowoczesnym narzędziom i metodom analizy, Big Data pomagają w odkrywaniu wzorców zachowań i ścieżek zakupowych klientów. Dostarczają informacji o tym, co przyciąga konsumentów do sklepu, na które towary zwracają uwagę, jak dokonują wyboru, aż po metody płatności, na jakie się decydują. Umożliwiając dostęp do wiedzy o konsumenckich preferencjach zakupowych w czasie rzeczywistym, Big Data usprawniają personalizację oferty sklepu i właściwe nim zarządzanie.

- Dzięki Big Data detaliści mogą nie tylko zbliżyć się do konsumenta, ale też lepiej zarządzać swoją placówką. Od decyzji w zakresie doboru asortymentu, przez usprawnienie dostaw, dobór najlepszych narzędzi marketingowych i terminów promocji, aż po decyzje o zatrudnieniu i wdrożeniu strategii dla sklepu czy całej sieci. Big data jest nieodłącznym elementem wszystkich tych działań – mówi Piotr Kraśnicki, dyrektor ds. sprzedaży w Modern-Expo.

Big Data z korzyścią dla klientów

Współcześni konsumenci chcą mieć poczucie, że faktycznie zyskują na wyborze konkretnego sklepu. Dzieje się tak w tych placówkach, które najlepiej spełniają ich oczekiwania – wobec tych klienci będą lojalni. Trafiająca w gusta oferta, odpowiednio dopasowane promocje, przejrzysta ekspozycja oraz trasa zakupów zaprojektowana z myślą o wygodzie konsumenta budują przywiązanie do sklepu, a są wynikiem właściwego przetwarzania i wykorzystywania informacji. Już teraz stosowane w handlu rozwiązania opierają się o technologie, dostarczające i analizujące Big Data.

- Opracowana w Centrum Innowacji Modern-Expo inteligentna półka przesyła dane dotyczące stanu zatowarowania i pomaga w przejrzystym eksponowaniu produktów. Wykorzystując Big Data urządzenie wspomaga planowanie ekspozycji sklepowej, by zwiększać sprzedaż. Dzięki dostarczaniu miarodajnych danych półka służy do ekspozycji produktów, które cieszą się największym zainteresowaniem w najbardziej widocznych punktach w sklepie tak, by konsumenci z łatwością znaleźli ulubione towary – mówi Paweł Kot, Business Development Manager z Modern-Expo.

- Ale to nie wszystko. Inteligentna półka dostarcza też informacje producentowi, który obecnie traci kontrolę nad produktem w momencie dostawy do sklepu. Dzięki niej firma może na odległość monitorować towar i dowiedzieć się jak konsumenci reagują na reklamę i realizowane w sklepie działania marketingowe oraz jak na zakupy wpływają czynniki zewnętrzne, takie jak pogoda czy lokalne wydarzenia. Tak pozyskane wiarygodne dane są pomocne przy podejmowaniu decyzji, np. w których miejscowościach warto zorganizować promocję – dodaje ekspert.

– Umiejętnie wykorzystane Big Data są dla sprzedawców skutecznym narzędziem do budowania trwałych relacji z klientem. Dając możliwość zrozumienia jego potrzeb i zachowań są nieocenione w personalizacji ofert, co zwiększa skuteczność działania na współczesnym rynku i jest kluczem do tworzenia przewagi konkurencyjnej – podsumowuje Piotr Kraśnicki.

  • Wiadomości

Gotowe pomysły na biznes

Artykuły o terminalach płatniczych, które mogą Cię zainteresować:

Więcej
  • Terminal płatniczy i „ukryte” koszty, na które należy zwrócić uwagę

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Na rynku terminali płatniczych jest wielu operatorów, którzy oferują indywidualne warunki handlowe, zaś ich przedstawiciele handlowi mogą stosować różne sztuczki i techniki, aby zaprezentować swoją ofertę w jak najlepszym świetle, zaś niewygodne kwestie przemilczeć.   Zdaję sobie sprawę, że dla osoby spoza branży porównanie poszczególnych ofert to nie lada wyzwanie, ale pomogę Ci w tym i wskażę obszary, na które należy zwrócić uwagę, aby nie popełnić kosztownych błędów.  Uważaj przede wszystkim na... ⛔️ Czas na jaki jest podpisywana umowa. Stara zasada: nie wiesz co będzie za rok, zwłaszcza w tak dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, więc nie podpisuj długoterminowych kontraktów, bo zapłacisz kary finansowe za wcześniejsze zerwanie umowy ⛔️ jeśli będziesz potrzebował nagle zakończyć współpracę. 

  • Obowiązkowy terminal płatniczy. Od kiedy i dla kogo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Wprowadzenie „obowiązku” posiadania terminala płatniczego wzbudza niemałe emocje i przyczynia się do burzliwych dyskusji w mediach społecznościowych. W komentarzach można spotkać się z obrońcami walczącymi o demokrację i prawa wolności, wygłaszającymi hasła „tylko gotówka”. A jak to jest naprawdę, czy każda firma w Polsce musi posiadać terminal płatniczy? Otóż, nie! Najpierw należy zweryfikować obowiązek posiadania kasa fiskalnej ze swoim księgowym. Jeżeli firma ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących to dopiero wtedy musi zadecydować, w jaki sposób spełni obowiązek udostępniania płatności bezgotówkowych, co nie jest jednoznaczne z wymogiem posiadania nowego terminala płatniczego. Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnienia zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego Zerknijmy do dokumentów prawnych, mianowicie do Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców a konkretnie do artykułu 19a, który to ten obowiązek reguluje.

  • Otworzyłeś firmę i potrzebujesz nowy terminal płatniczy?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Na wstępie gratuluję Ci rozpoczęcia działalność gospodarczej i życzę powodzenia w rozwoju własnego biznesu. Przed Tobą wiele wyzwań, natomiast w tym wpisie skupię się na kwestii związanej z wyborem terminala płatniczego i podzielę się kilkoma wskazówkami, które uchronią Cię przed popełnieniem kosztownych błędów. Jeśli nie lubisz czytać to zadzwoń na numer 534 001 002 i omówimy dostępne możliwości. Szczegółowe informacje o mnie oraz dane kontaktowe znajdziesz na stronie dot. oferty na terminal płatniczy. Zanim wybierzesz terminal i dostawcę to odpowiedz na kilka pytań Jaki obrót na terminalu przewidujesz w pierwszym roku prowadzenia działalności? Trudne pytanie, natomiast musisz założyć ile będziesz przyjmować płatności kartą od klientów a ile gotówką. Późnej wyjaśnię dlaczego to ważne.

  • Ile kosztuje terminal płatniczy? Opłaty za dzierżawę terminala, prowizje…

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Koszty zawsze wywołują emocje i różnie na nie reagujemy. Wśród przedsiębiorców znajdą się świadomi przedstawiciele, którzy wiedzą, że za jakość trzeba zapłacić i nie ma nic za darmo; jak i tacy, którzy uważają, że terminale płatnicze powinny być bezpłatne przez cały okres współpracy.  Tego typu oczekiwania miałyby racje bytu, gdyby urządzenia, serwis gwarancyjny, systemy rozliczeniowe, serwery, pracownicy i dziesiątki niezbędnych zasobów nic nie kosztowały.  Niestety rzeczywistość jest zgoła odmienna. Zatem, czy reklamy z hasłami „terminal płatniczy za 0 zł” wprowadzają w błąd? Przecież nie ma nic za darmo! Za chwilę odpowiem na to pytanie, napiszę również kilka słów o programie PWOB i na końcu przedstawię koszty związane z użytkowaniem terminala płatniczego, na które składają się zasadniczo 3 kategorie: koszty dzierżawy terminala, prowizje od transakcji, dodatkowe opłaty stosowane przez poszczególnych operatorów.

  • Gdzie Polacy chcą płacić bezgotówkowo?

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Polacy coraz częściej korzystają z płatności bezgotówkowych, ale wciąż są miejsca, gdzie konsumenci nie mają możliwości wyboru metody płatności. Według najnowszych wyników badania Maison & Partners dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, respondentom najbardziej brakuje możliwości płacenia kartą lub telefonem na pobliskich bazarkach (46%). Jako punkty, gdzie nie można zapłacić bezgotówkowo respondenci wskazują także na usługi krawieckie (30%), usługi szewskie (28%), kościół (28%) oraz warsztaty samochodowe (26%). Wiele osób ma również poczucie, że często nie mają możliwości dokonania płatności na stoiskach podczas imprez plenerowych (39%) oraz podczas akcji organizowanych przez organizacje charytatywne (31%). 

  • Aktywność terminali w programie Polska Bezgotówkowa wzrasta

    • Terminale płatnicze i płatności bezgotówkowe

    Fundacja Polska Bezgotówkowa kończy kolejny rok działalności z dalszym wzrostem aktywności terminali płatniczych w ramach prowadzonego Programu Polska Bezgotówkowa. Na przestrzeni minionego roku Fundacja odnotowała znaczący wzrost w liczbie zrealizowanych transakcji, których tylko w 2023 r. było blisko pół miliarda. Do końca grudnia 2023 r. do Programu Polska Bezgotówkowa dołączyło blisko 460 tys. podmiotów, w których łącznie zainstalowano ponad 610 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych. Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie, zrealizowano od początku trwania Programu blisko 1,8 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 110 mld zł. Wśród mikroprzedsiębiorców największy przyrost liczbowy i procentowy urządzeń odnotowano w branży kosmetycznej (+13,3%), a najwyższy wzrost transakcyjny rok do roku (+31,9%) osiągnęły branże związane z ochroną zdrowia. Pod względem wzrostu liczby transakcji w ostatnim roku wyróżniły się: branża edukacyjna (+28,3%) oraz usługowa (+25,4%).